Môže byť prejavená Ušas – Bohyňa Nového úsvitu. Sila Svetla už spaľuje tmu.
M… je neochvejný Duch. Môj Duch vie, ako sa kuje sila. Radím vám nie modliť sa ku Mne, ale vzývať Ma. A Moja Ruka neomešká – zjaví sa počas boja.
(Osvietenie 3., II.16)
Na Kozmických Váhach sú zjavné dve hlavné príčiny, ktoré utvrdzujú kozmické usporiadanie. Každá z týchto príčin má za cieľ preorganizovanie sveta. V závislosti od ich samotnej podstaty sa napínajú dôsledky kozmických príčin. Takto na Kozmických Váhach leží evolúcia sveta i temné (za)hradenie. Keď sa teda svet preusporiadava, vtedy temná strana kladie svoje prekážky. Pozorujme, ako sa v priebehu tisícročí utvrdzujú sily pre javy súvisiace so svetovými údalosťami. Keď Nositelia Svetla utvrdzujú prejavenie Zákona, vtedy potenciál ich upriameného úsilia vyživuje upriamenia ľudstva. Keď prejav úsilia despotizmu dobyvateľov presadzuje zákon vlastného ja, vtedy sa človek ponára do sféry ohraničenosti a temnota ženie človeka k sebazničeniu. Preto sebaobetavosť Učiteľov horlivo vedie ľudstvo. Princíp sebazničenia utvrdzuje nasledujúci stupeň evolúcie. Takto sa očisťuje cesta sveta. Takto nad všetkými dôsledkami žiari hrdinský čin a cesta sebazničenia vedie do nižších sfér. Týmto aj tma utvrdzuje stupne Svetla.
(Nekonečno II., 542)
„Pri kozmickom prebudovaní si môžeme všimnúť úkaz temných prúdov, smerujúcich proti Kozmickému Magnetu. Každá svetelná vlna vedie k vypätiu temných síl. Takto sa v kozmickom prebudovaní prejavuje Kozmická Vôľa. Strážcovia zla naplňujú kozmické prebudovanie dusivými plynmi. V kozmickom prebudovaní je však hlavným transmutujúcim ohňom moc Svetla. Takto Svetlo spaľuje tmu. Tak sa môže kozmické prebudovanie utvrdiť v Nekonečnosti.“
(Nekonečno II., 861)
„Na pozadí sýtomodrého ľadu a takmer úplnej tmy je viditeľných niekoľko postáv. Prví traja sú Učitelia Východu, v dlhých rúchach, s nezahalenými hlavami, vyžarujú jemné, striebristé, nežné Svetlo. V rukách Staršieho je truhlica s Pokladom Kameňa. Nadpozemská žiara Kameňa zdôrazňuje obrysy truhlice a význam činnosti, ktorú Učitelia vykonávajú.“ N. K. Rerich o svetlonosnej Hierarchii píše:
„Vysoké sú základy ich Učení a múdro boli uplatnené v živote. Každým dotykom spaľujú časť tmy. A v ich učení nie je nič rozkladajúce … Lebo požehnaná Hierarchia pozná len blahotvorné budovanie. Myšlienka „Vedúceho Ducha“, idea „Vysokého Vedenia“ prechádza všetkými vekmi, pretože v nej spočíva protiváha temnoty (nízkeho) človeka (homunkula) . Je inšpirujúce vedieť, že pred sebou máme nielen slávne hrdinské činy z dávnych čias, ale i v našich nepokojných časoch pred nami povstávajú žiarivé príklady. Študujte bez predsudkov dejiny ľudstva a uvidíte, že homunkulus vo všetkých svojich podobách rovnako nenávidí Svetlo a predovšetkým Hierarchiu Dobra a Poznania.
Keď sa homunkulus dotkne tejto svetelnej Hierarchie, zmätený začne nahlas mumlať svoje skryté formuly. Avšak čokoľvek vysloví, už nie je nebezpečné. Tenkú sieť tmy okamžite rozptýli oheň priestoru. Svetlo je jedno, rovnako ako je jedna tma, a keď sa vnesie Svetlo, tma sa rozplynie. Nech nám ctihodný Sergej (Radonežský) pomôže pripojiť sa k Veľkému Jedinému Svetlu.“
(N. K. Rerich. Ohnivá Pevnosť).
Na stránkach denníka umelec napísal: „Prišla expedícia z Everestu. Snažili sa zistiť, či sme vyliezli na Everest. Na obraze „Spaľovanie Tmy“ spoznali presný obraz ľadovca neďaleko Everestu a nechápali, ako sa tento charakteristický pohľad, ktorý videli len oni, dostal na obraz.“
„Keď si spomenieme na veľké prikázania východnej múdrosti, máme pred sebou nádherný príklad. Priekopníci Osvietenia, blahoslavený Rámakrišna a ohnivý Vivekananda! Aký nezabudnuteľný príklad blahoslavenej Hierarchie Učiteľstva! Vysoké boli základy ich Učení a múdre bolo ich uplatňovanie v Živote. Každým dotykom spaľovali časť Tmy. A v ich Učení nebolo nič ničivé. Príkaz Rámakrišnu a Vivekanandu – „Neničte!“ je prinášajúci svetlo. – Lebo požehnaná Hierarchia pozná len kladné tvorenie.“
(N. K. Rerich. Veľmoc Svetla).