Texty zo Živej Etiky ku téme 24.12.2024, ktoré zaujali:
Mnohé možno odpustiť tomu, kto si aj uprostred tmy zachoval pojem Učiteľa. Učiteľ povznáša dôstojnosť ducha. U Nás sa pojem Učiteľa porovnáva s lampášom v tme. Preto môže byť Učiteľ nazvaný: majákom zodpovednosti. Zväzky Učenia sa podobajú na záchranné lano v horách. Učiteľ sa zjavuje v okamihu vzplanutia ducha a odvtedy je neodlučný od žiaka. Nevidíme koniec reťaze Učiteľov a vedomie žiaka presýtené Učiteľom povznáša jeho úspech ako drahocennú, všepresycujúcu arómu. Spojenie žiaka a Učiteľa vytvára článok ochrany v zjednocujúcej reťazi. V tejto ochrane púšte kvitnú.
Občina, 60.
Okolo jedného uznávaného učiteľa sa zhromaždilo veľa žiakov. Učenie prebiehalo úspešne, ale potom sa rozšírila zvesť, že vo vzdialenom meste sa objavil iný učiteľ. Tento chýr postupne zasial do žiakov pochybnosti, rozdvojil ich myslenie, vyčerpával ich pozornosť a pripravil ich o úspechy. Jedného dňa učiteľ povedal: „Odídem do hôr, a vy sa medzitým posilnite v osvojovaní si Učenia.“ Učiteľ odišiel. Po krátkom čase však žiakov nečakane navštívil nový učiteľ, ktorému sa veľmi potešili. Nakoniec jeden žiak, ktorý chcel novému učiteľovi povedať niečo príjemné, zvolal – „O koľko je vaše Učenie znamenitejšie a zrozumiteľnejšie ako to predchádzajúce!“ Vtedy si nový učiteľ zložil turban, rozopol si rúcho, zmenil výraz tváre a všetci žiaci spoznali svojho prvého učiteľa. Boli vo veľkých rozpakoch a šepkali si: „Prečo ste zmenili svoj výzor?“ – On im však povedal: „Chceli ste mať nového učiteľa a znamenitejšie Učenie, ja som vám v tom pomohol.“ – Takto je možné nájsť v dávnych príbehoch vlastnosti ľudí, spoločné pre všetky časy.
AUM, 246.
Ak matka nebude trpezlivo načúvať prvým túžbam svojho dieťaťa, nebude matkou. Ak Učiteľ nepreukáže trpezlivosť s prvými krokmi žiaka, nie je Učiteľom. Ak Učiteľ nerozumie ceste žiaka, nebude Učiteľom. Ak Učiteľ nedá (ochrannú) ruku na oči žiaka, On bude ten, ktorý oslepil. Takto teda ochraňujme cestu srdca. Srdcu Učiteľa je cudzí akýkoľvek útlak. Pozoruje žiakovu skúsenosť a svoju ruku pokojne stiahne vtedy, ak sa dotkne ohňa. Trpezlivosť je kameňom Koruny. Svedčí o priblížení sa k Nekonečnosti.
Srdce, 239.
Pochopenie pojmu Učiteľa spočíva v zjemnenosti vnímania. V uvedomení si, že Učiteľ nasycuje ducha žiaka vyšším pochopením, spočíva celý pokrok žiaka. Tvorivosť ducha sa môže upriamiť len vtedy, keď sa povznesie myseľ. A reťaz medzi Učiteľom a žiakom pozostáva z duchovných úsilí. Vskutku, kto pozdvihne duch žiaka, ak nie jeho Učiteľ? Iba Vyššie môže posunúť nižšie. Bez tohto pochopenia nemožno napredovať. Zakončime teda uvedomením si zjemnenosti vnímania.
Agni Jóga, 665.
Učiteľ sa môže spýtať žiaka: „Čo robíš, čo si želáš, čo ťa trápi a z čoho máš radosť?“ Tieto otázky neznamenajú, že Učiteľ nevie, čo sa deje so žiakom; naopak, pri plnom uvedomení chce Učiteľ zistiť, čo samotný žiak považuje za významné. Zo všetkých okolností môže žiak z neskúsenosti poukázať na tú najnepodstatnejšiu, preto Učiteľ nekladie otázky zo zdvorilosti, ale aby preveril žiakovo vedomie. Preto by mali byť odpovede Učiteľovi veľmi uvážené. Nie takzvaná zdvorilosť, ale neustále prehlbovanie vedomia je povinnosťou Učiteľa.
Ohnivý Svet I., 345.
Myšlienka počúvať Učiteľa je ľuďom cudzia. Ako môže duch zablúdiť, keď Učiteľ je Vodiacim Majákom? Ako môže žiak stratiť svoj oheň, keď Učiteľ zapaľuje všetky ohne? Ako môže Učiteľov Štít zadržiavať, keď Učiteľ žiaka ohnivo upriamuje? Takto, vo vedomí ľudstva, žije malá túžba upriamovať sa ku učeniu, ktoré ich spoločne vedie. Ľudstvo sa však musí naučiť samostatnej činnosti a uskutočniť všetky myšlienky utvrdené Učiteľom. Takto Kozmický Rozum dosahuje evolúciu, takto sa ľudstvo musí naučiť tvoriť vyššou cestou. Vskutku, napodobňovanie Učiteľa je osvojením si Podoby Učiteľa.
Hierarchia, 30.
Vzťah medzi Učiteľom a žiakom. Učiteľ dáva pokyny len v rozmedzí dovoleného. On pozdvihuje žiaka, očisťujúc ho od starých zvykov. Varuje ho pred všetkými druhmi zrady, predsudkov a pokrytectva. Skúša žiaka aj otvorene, aj neviditeľne. Učiteľ otvára bránu vyššieho stupňa so slovami: «Raduj sa, brat». No môže ju aj zatvoriť so slovami: «Zbohom, okoloidúci». Žiak si volí Učiteľa. Uctieva si Ho ako vyššiu bytosť. Verí Mu a prináša Mu svoje najlepšie myšlienky. Ochraňuje Meno Učiteľa a načrtne ho na meči svojho slova. Preukazuje usilovnosť v práci a pohyblivosť hrdinu. Sťa ranné svetlo víta skúšky a svoju nádej usmerňuje na závoru nasledujúcej brány. Priatelia, ak sa chcete priblížiť k Nám, vyberte si na Zemi Učiteľa a s dôverou sa dajte viesť. On vám povie, kedy nastane hodina otočiť kľúč v bráne. Nech každý má Učiteľa na Zemi.
Agni Jóga, 103.
N.K.Rerich – Kniha života (Книга жизни, 1930)